مقالات

کاهش هزینه های بسته بندی

کاهش هزینه های بسته بندی

کاهش هزینه های بسته بندی از جمله موضوعاتی است که بسیاری از فعالان در زمینه فروش و بازاریابی با آن درگیر هستند. همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم انتخاب یک بسته‌بندی مناسب اولین و مهم‌ترین بخش از فروش یک محصول است، این مساله با رونق گرفتن کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه های آنلاین، بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

بعنوان صاحب کسب و کار این نکته را باید بدانید که بسته بندی شما تاثیر بسیار مهمی در رشد و بهبود نام برند، جذب مشتریان جدید، جلب علاقه مصرف کنندگان و افزایش ارزش محصولتان دارد.

کاهش هزینه های بسته بندی

عوامل تاثیرگذار در افزایش هزینه های بسته بندی

سالانه میلیون ها تومان برای بسته بندی محصولات هزینه می شود، عوامل بسیاری وجود دارد که باعث می شود تا هزینه های بسته بندی بیشتر از هزینه محصول شود، با شناسایی این عوامل و بهینه سازی هزینه های بسته بندی می توانید بالاترین کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهید. 

کاهش هزینه های بسته بندی
منظور از هزینه های یک بسته بندی، هزینه مواد اولیه برای تولید بسته بندی آن محصول می باشد.  حال باید ببینیم چه عواملی باعث افزایش هزینه بسته بندی یک محصول می شود؟ 
  • زمان‌ های پردازش طولانی: هر چه قدر مدت زمان بسته‌بندی محصول شما طولانی‌تر باشد، هزینه بیشتری نیز برای تولید آن صرف می‌کنید.
  • مدل‌های تولید شده ناکارآمد: با یک بسته بندی نامناسب، علاوه بر از دست دادن مشتری و فروش کمتر، هزینه های بسیار دیگری نظیر تبلیغات بیشتر نیز به شما تحمیل می شود.
  • هزینه های بسیار حمل و نقل: ممکن است برای ارسال محصولات خود بر اساس انتخاب مشتریان در بسته بندی، مجبور شوید که هزینه زیادی پرداخت کنید.
  • مواد بسته بندی ناکارآمد: بسته بندی هایی که برای محافظت از محصولات شما به اندازه کافی مستحکم نیستند، می توانند منجر به آسیب دیدن کالاهایتان شوند که در این صورت هزینه بسیاری را به شما تحمیل می کنند.
  • بسته بندی ضعیف: یک بسته بندی ناکارآمد می تواند منجر به هزینه هایی بیشتر برای نیروی کار و کندتر شدن فرآیندهای تولیدتان شود.
  • شکست در بهینه‌سازی بسته‌بندی: منظور یک بسته‌بندی مناسب و طراحی شده بر اساس محصول است، که علاوه بر محافظت بتواند ارتباط خوب و موثری با مشتریان نیز برقرار کند، در غی این صورت علاوه بر هدر رفتن مواد اولیه، باعث آسیب به محصول و در نتیجه تحمیل هزینه های بالاتر نیز می شود.
  • ابعاد بسته بندی بیشتر از ابعاد محصول: بسته هایی که فضای زیادی را اشغال می کنند باعث افزایش هزینه های حمل و نقل شده، و اگر محصولات شما کوچک و سبک باشند آنها را بد جلوه می دهند.
  • استفاده نادرست از فضای انبار: اگر از فضای انبار خود عاقلانه استفاده نکنید، باید برای هزینه های مرتبط مانند سیستم گرمایش و روشنایی هزینه های بیشتری بپردازید.
کاهش هزینه های بسته بندی

ایده های کاهش هزینه های بسته بندی

اگر برای بسته بندی محصولات خود هزینه زیادی می‌پردازید، چند ایده برای بهبود بسته‌بندی وجود دارد که می تواند در به حداقل رساندن هزینه‌ها و در عین حال حفظ یکپارچگی محصولتان به شما کمک کند. با کاهش روش های بسته بندی، کسب و کار شما می تواند همواره در عرصه رقابت باقی بماند و بدین ترتیب سود بیشتری به دست آورید.

برای کاهش هزینه بسته بندی محصول خود، نکات زیر را رعایت کنید:

کاهش هزینه های بسته بندی

1- انتخاب نوع مناسب بسته‌بندی

بهتر است با توجه به نوع و اندازه محصولی که دارید، بسته بندی خود را انتخاب کنید. اگر کالای شما کوچک است، لزومی ندارد برای بهتر دیده شدن آن از یک جعبه بسته بندی بزرگ استفاده کنید. 

همچنین دقت بسیاری بر کیفیت بسته بندی خود داشته باشید، ممکن است شما نیز تجربه کرده باشید که کالایی را خریداری کرده اید که بسته بندی آن بسیار ساده و هیچ جذابیتی ندارد اما کیفیت آن بسته بندی بسیار بالا می باشد و شما آن را نگه داشته اید.

2- استفاده از تکنولوژی های بسته بندی

بسته بندی با استفاده از نیروی انسانی بسیار زمان بر، بسیار کند و بسیار هزینه بر است.  با استفاده از فناوری های خودکار و دستگاه های بسته بندی مدرن افزایش بهره وری و سرعت در بسته بندی را خواهید داشت.

با استفاده از ماشین آلات، فرآیند بسته‌بندی نسبت به نیروی انسانی دقیق‌تر و تمیزتر و حرفه‌ای انجام می شود و این کار به اعتبار برند شما می افزاید.
همچنین ماشین الات بسته بندی از مقدار دقیقی از مواد مورد نیاز استفاده می‌کنند که این کار ضایعات بسته‌بندی دستی را بطور کامل حذف حذف می‌کند.
همچنین با استفاده از ماشین های خودکار بسته بندی، صدمات کار دستی و نیروی انسانی در محل کار به شدت کاهش می یابد.

3- تنوع بخشیدن به بسته بندی

هر چه جعبه بسته بندی شما متنوع تر باشد، می توانید پول بیشتری پس انداز کنید. نباید برای محصول خود فقط از یک بسته بندی استفاده نمایید، می توانید در صورت امکان گاه از جعبه مقوایی بسته بندی و گاه از جعبه کارتنی بسته بندی و گاها به صورت ترکیبی از هر دو نوع استفاده نمایید.

با استفاده از این روش بنا بر صلاحدید خود می توانید تعیین کنید که چه زمانی از کدام نوع جعبه بسته بندی برای ارائه محصولتان استفاده نمایید.

جمع‌بندی

بسته‌بندی از مهم‌ترین بخش‌های فروش یک کالا به حساب می‌آید. شاید در ابتدای راه این موضوع برایتان بعنوان یک هزینه اضافی باشد اما با گذشت زمان اثرگذاری آن را در بیزینس خود خواهید دید. بسته بندی ارزان و بی کیفیت نه تنها نظر مشتری را جلب نمیکند بلکه باعث آسیب به محتویات درون بسته هم خواهد شد. پس حتما اندازه، سایز پاکت یا جعبه، طراحی و گرافیک و جنس را در نظر داشته باشید.

کاهش هزینه های بسته بندی

برگرفته از :

11 Ways to Reduce Packaging Costs

دیدگاهتان را بنویسید